Vet du hur mycket och vad din hjärna styr?

En av mina mest intressanta utbildningar de senaste åren är när jag genom Neuroledarskap i praktiken fick mycket större kunskap om hur vår hjärna fungerar och styr.Grunden är att hjärnans primära drivkraft som påverkar alla andra hjärnprocesser är att minimera hot och maximera belöning. Detta faktum influerar hur hjärnan avgör vad som är relevant i varje givet ögonblick. Om hjärnan uppfattar en situation, eller person som hotfull triggar det våra automatiska beteenden för självförsvar, ”fight”, ”flight” eller ”freeze”. Vilket kan leda till ibland starka och oövertänkta reaktioner.

Om hjärnan istället uppfattar något som belöning eller en möjlighet triggar det istället nyfikenhet eller intresse. En bättre och djupare insikt om denna princip och dina egna personliga triggers för hot respektive belöning gör att vi i högre grad medvetet kan välja vilka reaktioner vi får. Känslorna är hjärnans navigeringssystem för att agera. De aktiveras automatiskt utan att vi är medvetna om det. En del av denna process innebär att vi kan göra oss medvetna om det som pågår genom vår kapacitet att känna och tänka. Att både tänka och känna gör att vi selektivt kan uppmärksamma information och göra våra egna, medvetna val om hur vi ska respondera samt lägga till detta till vår minnesbank. När detta sker använder vi vår analytiska förmåga som finns i den senaste utvecklade delen av hjärnan, prefontala cortex, istället för att direkt bli känslostyrda via det limbiska systemet.

Vad kan det här betyda i vardagen?
Det vill jag förklara med en liten historia. När jag gick denna kurs, Neuroledarskap i praktiken, gick min yngsta dotter på baletthögskolan i Oslo, KHIO. Hon hade under det första året en lärare som påverkade henne starkt bara genom att komma in i balettsalen. Hon beskrev det som att ”när hen kommer in blir min kropp alldeles svag och det jag enkelt kunde göra för några minuter sedan var helt omöjligt att genomföra när hen kommit in”.

Hon läste in allt möjligt i personen uttryck, blick, röstläge m m. Och allt gick ut på att hon tolkade att han inte var nöjd med vad hon presterade och hon kände sig otillräcklig och dålig. Jag åkte till Oslo och vi hade ett långt samtal om det jag just hade fått till mig från kursen. Att hon kände sig ”hotad” av läraren och läste in allsköns tankar som hen kunde ha gällande hennes prestation och hon fick då en ”freeze”-reaktion.

Efter att hon fått förklaringar till sin reaktion, förståelse för hur vi fungerar och hur hjärnan styr kände hon sig bättre. Hon kunde istället tänka att läraren förmodligen inte hade just henne i tankarna utan kunde haft en dålig dag, bråkat med frun, sovit dåligt etc. Hens beteende påverkade helt enkelt inte henne lika mycket längre och hon kunde till slut strunta i om personen var närvarande eller inte. Vi läser ofta in en massa saker i personers beteenden, uppsyn och ord och gör vår egna tolkningar som inte alls behöver vara med sanningen överensstämmande.

Med den här korta historien vill jag bara belysa vad kunskap och insikt kan göra för att bättre förstå sig själv och andra. Det leder till ett mer avslappnat och reflekterande förhållningssätt och allt blir inte en strid på kniven. I mitt vuxna liv är det nog den här kunskapen som givit snabbast och bäst effekt gällande förståelsen för mig själv och andra. Det blir också enklare att analysera situationer man varit med om tidigare och förstå varför man reagerade, tänkte eller sa si eller så.

Jag tycker det är fascinerande med all ny kunskap som kommit om hjärnan(och om många andra kroppsdelar och funktioner) och hur det kan få oss att förstå oss själv och andra på ett bättre sätt.

Kom gärna med feedback och synpunkter på hemsidan, det tas tacksamt emot!